en
en
fa

دیگ بخار


چرا آب؟

آب تنها ماده فراوانی ست که در دمای معمولی در هر سه حالت یخ، آب و بخار وجود دارد. آب نسبت به هر ماده­ی معدنی دیگری بیشترین مقدار حرارت را جذب می­کند، در فشار یک اتمسفر تبخیر می­شود و قدرت انبساط تا 1600 برابر بیشتر را دارا می­باشد. بخار تشکیل­شده قادر به حمل مقدار زیادی گرما است. این ویژگی­های منحصربه فرد، آب را به ماده­ای مناسب برای استفاده در فرآیندهای تولید انرژی تبدیل می­ کند.

  • آب ورودی بویلر (BFW)
  • کندانس بویلر
  •  میکاپ بویلر
  • بلودان بویلر

آب ورودی بویلر: آبی است که برای جبران بلودان و آب تبخیرشده به بویلر اضافه می­ شود. در اغلب مواقع بخار کندانسی که به بویلر برمی­گردد، محتوای آب ورودی به بویلر (BFW) را تشکیل می­ دهد بنابراین ترکیب آب ورودی به بویلر به کیفیت آب میکاپ و مقدار کندانس برگشتی بستگی دارد.

کندانس برگشتی: زمانی که بخار گرمای خود را منتقل می­کند، با توجه به فشار بویلر تا دمای معینی کندانس می­شود و حدود Btu/Ib 1100 - 210 kJ/kg) 2560 - 488) انرژی از دست می ­دهد و به سطح انرژی پایین­تر برمی­ گردد. کندانس معمولا عاری از آلودگی­های معدنی است و منبع با ارزشی از آب به حساب می­ آید.

آب میکاپ: برای جبران آب اتلاف شده، آب تازه به مقدار مناسب به سیستم اضافه می­ گردد که آب میکاپ نام دارد. به کمک تصفیه، فیلترهای تعویض یونی یا اسمز معکوس مواد معدنی رسوب­زای آب پیش از اضافه شدن به بویلر حذف می­ شوند. اتلاف های حرارتی مانند بلودان، ممکن است منجر به بالا بردن دمای آب میکاپ قبل از ورود به بویلر شود.

بلودان: دور­ریز عمدی آب بویلر به منظور حفظ غلظت مناسب ترکیبات اصلی محلول در آب، بلودان نام دارد. آب هدر رفتی در بلودان به واسطه ی آب میکاپ جایگزین می­ شود.

اولین هدف بهسازی بویلر محفاظت از سیستم در برابر مشکلات رسوب­گذاری و خوردگی است. بروز این مشکلات منجر به کاهش کارایی تولید و افزایش هزینه­ ی نگهداری درنتیجه کاهش بهره ­وری کلی می­ گردد.

انواع بویلر

بویلر فولادی رایج­ترین نوع بویلرهای امروزی هستند که در دو نوع واترتیوب و فایرتیوب مورد بهره­وری قرار می­گیرند.

  • بویلر فایرتیوب
  • بویلر واترتیوب
  • بویلر لوله افقی
  • بویلر لوله خم ­شده
  • بویلر چدنی
  • بویلر الکتریکی
  • بویلر راکتور هسته­ ای
  • بویلر یک­بارگذر

بویلر فایرتیوب: در ابتدا دیگ­های بخار به واسطه­ی عبور گازهای داغ از درون لوله­های در محفظه­های آب قرار گرفته بودند، گسترش یافتند. بویلرهای فایرتیوب عمدتا به عنوان سیستم­های گرمایشی و تولیدکننده­ی بخار فرآیندهای صنعتی استفاده می­شوند. این بویلرها تا فشارهای حداکثر psig 600 و جریان بخار تا Ib/h 40000 کار می­کنند. بویلرهای فایرتیوب بهترین انتخاب برای کارخانه­هایی با مصرف بخار نسبتا کم هستند زیرا که که هیچ توربینی از بخار فوق گرم استفاده نمی­کند. بویلرهای فایرتیوب دارای ظرفیت ذخیره سازی بالای آب و توانایی کاهش جزئی اثر نوسانات در بخار تولیدی موردنیاز هستند.

بویلر واترتیوب: بویلرهای واترتیوب متشکل از درام، هِدِر و لوله هستند. آب و بخار درون لوله ها سبب انتقال گرمایی به خارج لوله ها می­ شود. لوله­ هایی که آب درون آن­ها در گردش است و بخار تولید می­ کند، خارج از درام قرار دارند. از آنجایی که واتر درام، آب و بخار را در خود نگه می دارد، نیازی به سطح گرم­ کننده لوله ­ای ندارد.

خوردگی در بویلر

خوردگی فرآیندی الکتروشیمیایی است. آهن محلول در قسمت آندی الکترون ­هایی آزاد می­ کند که قسمت کاتدی توسط اکسیژن مصرف می­ شوند. در ­بهسازی اولیه گازهای خورنده مانند دی ­اکسیدکربن و اکسیژن باید از آب ورودی حذف گردد. دی ­اریتور می ­تواند این گازها (به ویژه اکسیژن) را از بین برده و تا حد قابل قبولی شرایط را برای استفاده در بویلر آماده کند و مصرف اکسیژن­ زدا را کاهش دهد. اکسیژن عنصر بسیار فعالی است که حتی در مقادیر کم می­ تواند منجر به خوردگی جدی در خطوط آب ورودی، اکونومایزر، اتصالات داخلی بویلرها، تجهیزات مرتبط با بخار (تجهیزاتی که با استفاده از بخار کار می­ کنند) و خطوط برگشتی کندانس شود.

خوردگی در سیستم کندانس

گازهایی که از بویلر وارد قسمت کندانس می­ شوند، آلودگی­ های اولیه­ ی­ سیستم به شمار می­ روند که منجر به افزایش خوردگی کندانس می­ شوند. گازهای محلول در کندانس، محلولی را بوجود می­ آورند که برای اکثر فلزات بسیار خورنده هستند. دی­ اکسیدکربن و اکسیژن گازهایی هستند که برای فلزات آهنی بسیار خورنده عمل می­ کنند. ترکیب آمونیاک و اکسیژن بیشترین خورندگی را برای آلیاژهای مس دارند. در موارد خاص، دی­ اکسید سولفور، هیدروژن سولفید و اسیدهای آلی منجر به خوردگی­ های شدیدی در کندانس می شوند.

مواد ضدخوردگی

عملکرد کنترل خوردگی موثر همواره شامل جنبه­ های مکانیکی، عملیاتی و شیمیایی است. حتی در سیستم­ هایی که از کیفیت عالی آب ورودی بویلر استفاده می­ کنند و فرآیند اکسیژن زدایی (deaeration) صورت می ­گیرد، استفاده از مواد ضدخوردگی شیمیایی برای حفاظت کامل سیستم از الزامات می ­باشد. از نظر شیمیایی برای کنترل خوردگی کندانس، چهار نوع ماده ضدخوردگی مورد استفاده قرار می­ گیرد که عبارت ­انداز:

آمین­ های خنثی­ کننده، آمین­ های فیلم­ ساز، فیلم ­سازهای غیرفرار و اکسیژن­زداها/ پسیو کننده­ های فلز.

آمین ­های خنثی­ کننده

آمین­ های خنثی­ کننده ترکیبات فرار و بازی هستند که به آب ورودی بویلر یا سیستم تامین بخار اضافه می ­شوند. عملکرد این ماده از طریق حل­ شدن مجدد در کندانس به همراه دی­ اکسید کربن خواهد بود. آمین­ ها، کربنیک ­اسید و هر نوع اسید دیگر موجود در سیستم را خنثی می­ کنند. این ترکیبات pH را تا حدی که دیگر کندانس خورنده نباشد، افزایش می ­دهند.

در زمان انتخاب آمین مناسب، ویژگی ­های زیر از اهمیت برخوردارند:

  • فراریت ویژه (نسبت V/L)
  • بازیسیته
  • قابلیت خنثی­ کنندگی اسید
  • پایداری حرارتی
  • تطبیق با مقررات دولتی

آمین ­های فیلم­ساز

آمین­های فیلم­ساز، آمین­ هایی با جرم ملکولی بالا و متشکل از زنجیرهای هیدروکربنی بلند هستند. یک طرف مولکول آب­دوست و طرف دیگر آن آب­گریز است. انتهای آب­دوست به سطح فلز کندانس سیستم متصل می­ شود. فیلم تشکیل­ شده به عنوان یک مانع فیزیکی بین سطح فلز و کندانس عمل کرده و در برابر تهاجم­ های اکسیژن و دی­ اکسیدکربن محافظت می­ کنند. با این وجود، آمین­های فیلم­ساز، دی­ اکسیدکربن را خنثی نمی­ کنند.

مواد شیمیایی اکسیژن­ زدا

 بسیاری از دی­ارتورها قادر به کاهش اکسیژن تا کمتر از g/lµ10 هستند، با این وجود به دلیل خورندگی بالای اکسیژن بهتر است حتی مقادیر بسیار کم آن نیز حذف گردند. این کار توسط اکسیژن­ زداهای شیمیایی انجام می­ شود که با اکسیژن آزاد واکنش داده و آن را به مواد اکسیدشده بی­ خطری تبدیل می­ کند.

برخی از مواد اکسیژن­ زدا که توسط شرکت ICP فراهم می­ گردد عبارت­ اند از:

  • سولفیت بیس
  • DEHA بیس
  • کربوهیدرازید بیس

سولفیت بیس: سدیم سولفیت اکسیژن­ زدایی است که به راحتی کنترل شده و مستقیماً با اکسیژن حل شده واکنش می­ دهد. سرعت واکنش سدیم سولفیت کاتالیز­شده و سدیم سولفیت معمولی با افزایش دما افزایش می­ یابد. حتی در دی ­اریتورهای رایج با دمای خروجی 210 تا 250 درجه فارنهایت، سولفیت کاتالیز شده به نسبت سولفیت کاتالیز نشده به جهت زمان واکنش کمی که ماده اکسیژن­ زدا در آب ورودی بویلر دارد، ارجحیت دارد.

DEHA بیس: DEHA ماده ­ای اکسیزن­ زدا و در عین حال پسیوکننده فلز است و از آنجایی که بیس ماده نوعی آمین است حتی به عنوان ماده­ ی تنظیم ­کننده pH نیز عمل می­ کند درنتیجه در سیستم­ هایی که DEHA مورد استفاده قرار می­ گیرد، سرعت تزریق آمین خنثی­ کننده کاهش می­ یابد. DEHA با اکسیژن محلول واکنش پیچیده ­ای دارد و با تشکیل حد واسط­ هایی ظاهر می­ شود که در دماهای بالاتر اکسیدشدگی بیشتری دارند. سرعت واکنش به pH، دما و نسبت DEHA به اکسیژن محلول بستگی دارد.

کربوهیدرازید بیس- نگرانی­ های مربوط به استفاده از هیدرازین منجر به جایگزینی این ماده گردیده­ است. کربوهیدرازید به عنوان جایگزین هیدرازین، می تواند در تمامی انواع بویلرها مورد استفاده قرار گیرد. کربوهیدرازید ماده­ ی فراری نیست، با این ­وجود تمامی فرآورده­­ های حاصل از واکنش، تخریب و هیدرولیز آن فرار هستند؛ بنابراین کربوهیدرازید اغلب به عنوان ماده ­ی کاملاً فرار درنظر گرفته می ­شود. واکنش اکسیژن با کربوهیدرازید مشابه واکنش آن با هیدرازین و کمی پیچیده ­تر از آن است. کربوهیدرازید واکنش­ های حد واسط بیشتری را به دنبال دارد، به این ترتیب واکنش ­پذیری نهایی افزایش یافته و پسیویشن فلز بهبود می­ یابد. در دماهای پایین­تر از 275 درجه فارنهایت، کربوهیدرازید مستقیماً با اکسیژن وارد واکنش می­­ شود که این موضوع کربوهیدرازید را به یک اکسیژن­ زدای مفید و پسیو­کننده برای آب ورودی سیستم تبدیل می­ کند.

 

بهسازی آب ورودی بویلر (BFW)

سیکل گردشی بویلر به تمام اجزای تشکیل­­ دهنده ­ی آب ورودی بویلر گرفته تا کندانس مرتبط است. مواد شیمیایی بهسازی به منظور حذف یا جلوگیری از مشکلات مربوط به جامدات معلق و گازهای محلول در آب ورودی بویلر مورد استفاده قرار می­ گیرند. مرحله اصلی در جلوگیری از تشکیل رسوبات، کنترل دقیق و بهسازی آب ورودی بویلر(BFW)، با هدف محدود کردن مقدار ناخالصی­ های وارد شده به بویلر است. بهسازی شیمیایی در واقع برای جلوگیری از ته ­نشینی مواد معدنی که به طریقی وارد بویلر شده ­اند مورد استفاده قرار می گیرد.

برخی جامدات محلول مانند کلسیم و منیزیم حلالیت معکوس دارند و با افزایش دما، درآب کمتر حل می­ شوند. طی تبخیر، ناخالصی های بویلر تغلیظ می­ گردند و نمک­ هایی که در غلظت­ ها و دماهای پایین در آب محلول بودند، نامحلول شده و ته­ نشین می ­شوند.

در آب بویلری که بهسازی صورت نگرفته باشد، با ته­نشینی مواد معدنی، ترکیبات کریستالی به­ وجود می آیند. رسوبات معمولاً ترکیبی از انواع مواد معدنی، محصولات خوردگی و دیگر آلودگی­ های موجود در آب هستند.

رایج­ترین نوع رسو­ب­ ها عبارت­ انداز:

  • کلسیم کربنات
  • کلسیم سولفات
  • کلسیم سیلیکات
  • منیزیم هیدروکسید
  • منیزیم سیلیکات
  • اکسیدهای آهن
  • اکسیدهای مس
  • سیلیکا

 اگر آب ورودی بویلر حاوی فسفات باشد، رسوب­ های لجن آب حاوی فسفات­ های کلسیم و منیزیم خواهند بود.

تمامی حقوق متعلق به شرکت حفاظت خوردگی و رسوب پارس ایرانیان می باشد

طراحی توسط AIO coders