en
en
fa

راهنمای تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس RO


راهنمای تصفیه آب صنعتی به روش اسمز معکوس

در پدیده­ ی اسمز معکوس یک غشاء نیمه تراوا (ممبران) بین دو قسمت قرار میگیرد. پدیده ­ی اسمز وقتی اتفاق می افتد که آب خالص از یک محلول نمکی رقیق پس از عبور از میان ممبران ها به سمت محلول نمکی غلیظ تر حرکت می­کند و سپس با افزایش فشار محلول نمکی غلیظ تر می­شود. جریان آب وقتی قطع می شود که فشار ستون محلول نمکی با اختلاف پتانسیل شیمیایی بین دو محلول آب برابر شود. نقطه ی تعادل برای ارتفاع ستون آب در مورد فشار آب وارد شده بر روی ممبرین، فشار اسمزی می نامند.

اگر نیروی این ستون از آب وارد گردد، مسیر جریان آب از میان ممبرین می تواند برعکس شود این پدیده را اسمز معکوس می نامند چنین جریان معکوسی سبب تولید آب خالص از محلول نمکی می شود. به علت اینکه ممبرین اجازه ­ی عبور به این نمک را نمی دهد. ممبرین‌های مورد استفاده از جنس PA(پلی امید می­ باشد). شاخص Sild density index(SDI) یا (FI)Fouling indix شاخص جرم گیری می باشد. ناخالص‌ های کلوئیدی مثل گل و لای، زنگ آهن، باکتری ها وسیلیک‌های کلوئیدی در بخش‌های پیش تصفیه باید جداسازی شوند در غیر اینصورت باعث جرم گرفتگی ممبران ها می شوند به همین جهت ازت SDI برای مشخص کردن کیفیت آب ورودی استفاده می شود.

مواد شیمیایی مورد استفاده در RO:

1- آب ژاول

از آب ژاول یا هیپوکلریت سدیم (NaOCl) به عنوان عامل اکسید کننده و کاهش بار میکروبی در سیستم پیش تصفیه اسمز معکوس استفاده می شود. مقدار تزریقی آن معمولاً براساس مقدار کلرین باقیمانده در آب در محدوده 0.3-0.5 ppm تنظیم می شود.

1- ماده ی ضد رسوب(آنتی اسکالانت):

آنتی اسکالانت برای جلوگیری از تشکیل رسوب داخل ممبرین ها استفاده می شود. این ماده با ترکیب شدن با مواد کلسیمی و منیزیمی که توانایی رسوب شدن بالایی دارند، ترکیبات با حلالیت بالا تشکیل داده و از رسوب آن ها روی ممبرین ها جلوگیری می کنند. آنتی اسکالانت اشباع مواد نامحلول در آب را بالا می برد. میزان تزریق نرمال در حدود ppm 5 می باشد.

۲-SMBS :

متا بی سولفید سدیم یک پودر زرد رنگ می باشد که به عنوان یک عامل ضدعفونی کننده، آنتی اکسیدان، احیاء کننده و نگهدارنده استفاده می­ شود، از این محصول نیز به عنوان محافظت از ممبرین‌های RO در برابر آلودگی‌های میکروبی و مواد اکسید کننده در مواقعی که دستگاه مدت زمان طولانی خاموش است استفاده می شود همچنین از این محصول به عنوان بایوسایدهای غیر اکسید کننده نیز استفاده می شود. متابی سولفیت سدیم برای حذف کلر آزاد نیز به کار برده می­شود.

Oxidation reduction potential (ORP) واحدی است برای نشان دادن نسبت میان یون‌های اکسید کننده و یون‌های احیاء کننده در یک محلول و یا به عبارت دیگر تعیین مقدار پتانسیل اکسیداسیون و پتانسیل احیاء می باشد. اساس تزریق SMBS نیز می باشد.

 

مواد تولیدی شرکت حفاظت خوردگی برای بهبود عملکرد، نگهداری هر چه بهتر و عمر طولانی ممبرین های اسمز معکوس فرموله گردیده است.

تمامی حقوق متعلق به شرکت حفاظت خوردگی و رسوب پارس ایرانیان می باشد

طراحی توسط AIO coders